About

  

NL/

Kwartsman zag het licht op 5 maart 2016.

Hij incorporeerde meteen alles wat zijn alter ego Koen Willems (K. W. arts man) in zich had, en bouwt nu verder aan diens oeuvre: olieverfschilderijen op  linnen en papier.

Najaar 2018, voorjaar 2019 en in coronatijd maakte hij ook een resem aquarellen. Nadien volgden tekeningen in pastel, krijt en viltstift. cfr instagram #kwartsman   

k@kwartsman.be


 "Koen" voor de vrienden,  "Kwartsman" voor de kenners: een uitgelezen pseudoniem. Klaar om, naar alle valse bescheidenheid, spelenderwijs de tijd te trotseren en -zoals elke gemaskerde bij carnaval- vooral zijn authentieke zelf te worden.

Uit een  gestage stroom van schilderijen rijst de tragikomische wereld van Kwartsman op . Hij  geeft zijn lyrisch abstracte visie op het leven en de mens achter de figuratie.  Nu eens donker en complex, dan weer licht en dansend trekt het spel verder. Het  is poëtisch, ongerijmd, paradoxaal en appelleert beladen aan een  "diep engagement" . Kwartsman  geeuwt vaak bij  het conceptuele pad en ontkoppelt het hedendaagse. Iedereen mag zijn schilderijen toe-eigenen en framen. Daar valt niet aan te ontsnappen. Er valt echter niets aan "uit te leggen".

 

"Rijk coloriet, scherpe lijn, intens, divers, ongrijpbaar, vaak abstract, titels komen later, soms dwars met deconstructie, wars van hokjesdenken, energiek, vrij,  gefragmenteerd, serieuze humor, associatief, sterke composities, betrokken, surreëel, jazzy, sofisticated, dramatisch, kwetsbaar, subtiel, direct, atypisch, typisch van zijn hand..." (M.L.Brugman)

Hij volgde academie te Berchem, en schilderkunst te  Eeklo en Gent. Hij stelde de voorbije jaren verschillende keren met collectief De Negen tentoon in Eeklo, Sleidinge, Antwerpen  en   Gent. Nadien volgden onder de naam  K.Kwartsman  groepstentoonstellingen in Gent en  Horebeke en  solotentoonstellingen bij Barbé gallery (Gent) en Galerie William Wauters te Oosteeklo. In  mei 2018 volgde nog  een solo expo in Gery Art Gallery  Brussels  (Rivoli Galerie, Chaussée de Waterloo 690 (Bascule))

 


 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

FR/

Ayant intégré beaucoup de choses de son prédécesseur, (born in the seventies),  K.Kwartsman continue à sa manière de construire son oeuvre: des peintures l'huile sur toiles et papiers. "K." pour les amis et "Kwartsman" pour les connaisseurs: un pseudonyme de choix. Avec fausse modestie, il défie le temps, tout en jouant à se trouver lui-même, comme dans un bal masqué. Dans un flot continu de peintures, le monde tragicomique de Kwartsman emerge. Il donne sa vision abstraite de la vie et de l'homme derrière la figuration. Sombre et complexe, puis légère et dansante, la peinture de Kwartsman se situe entre poésie et absurde et révèle son "engagement profond".

"Riches en couleurs, intenses et souvent abstraites, les peintures de Kwartsman sont d'pourvues de pensées stéréotypées. Les titres viennent à être lus plus  tard. Energiques, fragmentées et d'un humour sérieux, les associations d' idées foisonnent. Les compositions sont soignées et complexe, libres et surréalistes. Les toiles sont à la fois atypiques et typiquement de sa main." (M.L. Brugman)

 

EN/

Recent anecdotal work from the hand of K. Kwartsman refers to tragicomical daily life. Each work stands alone and reflects the abstract view of the painter  on absurd  being. Sometimes the world seems dark and complex, then it dances playfulay away.e The work is poetry, is disconnected, evokes paradoxes and  reveals Kwartsman's engagement to art and people. Titels do matter.  " Colorful, intense, often graphical, abstraction on the brim of figuration, graphical, energetic, jazzy, associative, serious humor, complex, subtle, dramatic, direct,..." ( M.L. Brugman).


 

 

  

K.Kwartsman Copyright © All Rights Reserved